Властивості газів, рідин, твердих тіл
Учень:
називає творців молекулярно-кінетичного учення про будову речовини, а також учених, які зробили вагомий внесок у створення теорії рідин, твердих тіл і матеріалів;
наводить приклади рідких кристалів, аморфних і кристалічних тіл та полімерів;
розрізняє ідеальний і реальні гази, ізопроцеси (ізотермічний, ізобарний, ізохорний), насичену і ненасичену пару, кристалічні й полікристалічні тіла;
формулює основні положення молекулярно-кінетичної теорії, основне рівняння молекулярно-кінетичної теорії, рівняння стану ідеального газу, газові закони, означення поверхневого натягу рідини і вологості повітря та записує відповідні формули для їх визначення;
може
описати гіпотезу Демокріта про атомну будову речовини та основні етапи її розвитку, молекулярну будову рідин і полімерів, кристалічну будову тіл та їх загальні механічні властивості;
обґрунтовувати суть поняття "ідеальний газ” як фізичної моделі реального газу;
характеризувати зміст поняття кількості речовини, відносної вологості, коефіцієнта поверхневого натягу;
пояснити визначальну роль взаємного розміщення, руху і взаємодії молекул щодо будови і фізико-хімічних властивостей тіл; пароутворення і конденсацію, тверднення і плавлення тіл на основі атомно-молекулярних і термодинамічних підходів;
здатний
спостерігати змочування і капілярність (змочуваність), пароутворення і конденсацію, тверднення та плавлення тіл як фізичних явищ (згідно з відповідним правилом-орієнтиром);
робити висновки про можливість отримання речовин (матеріалів) з наперед заданими фізико-хімічними властивостями;
користуватися манометрами різного типу, психрометром і визначати ним вологість повітря;
дотримуватися правил їх експлуатації;
може
розв’язувати задачі на застосування рівняння стану ідеального газу, відносної вологості повітря;
представляти графічно ізопроцеси, результати спостережень за допомогою таблиць та графіків;
оцінювати роль і практичну значимість води і водяної пари в процесах утворення живих організмів та забезпечення умов їх життєдіяльності.