На момент написання, офіційних пояснень, що з’єднують ці частини головоломки, не було, але, як повідомили джерела «Популярної механіки», незвичайний «космічний літак» насправді є частиною проекту багаторазового запуску супутників, що розробляється на українському КБ «Південне», і Саудівська Аравія фінансує проект.
Несподівані партнери
КБ “Південне” було одним з найбільших ракетно-космічних підприємств у колишньому Радянському Союзі. Його інженери розробили декілька поколінь радянських космічних ракет-носіїв, потужних балістичних ракет, а також численних космічних апаратів. Після незалежності України компанія продовжувала працювати з Росією, але також створила прискорювачі для ракет та двигунів США Antares для європейської ракети-носія Vega.
Саудівська Аравія ж зараз виступає як новий високотехнологічний і військовий гравець з широкими амбіціями в аерокосмічній галузі. Її принц також має широко амбітні плани побудувати місто майбутнього.
Хоча ці два союзники здаються незвичними, Україна та Саудівська Аравія співпрацювали у ряді аерокосмічних проектів, включаючи тактичну балістичну ракету Гром-2, наукову ракету-зонд, традиційну середню супутникову станцію і зенітну ракету.
Але літак, розмвщений в цій презентації, стане новим викликом для обох країн.
У 2013 році центр Саудівської Аравії, під назвою “King Abdulaziz for Science and Technology”, або KACST розпочав фінансування українського гіперзвукового літака, який міг би нести ракети-носії, здатні доставляти малі супутники на орбіту.
Найцікавішою деталлю у запропонованому проекті є 30-тонний пілотований літак, який служить першим ступенем двоетапної пускової системи. Очікується, що літальний агрегат буде обладнаний комбінацією турбореактивного двигуна (ТРД) і прямоточного двигуна (ПВРД).
У прямоточному двигуні відсутні власні компресори, необхідні для всмоктування повітря в камеру згоряння для полегшення згоряння рідкого палива. Це означає, що прямоточний двигун може активуватись лише після того, як інший двигун – в даному випадку турбореактивний – прискорює транспортний засіб до високої швидкості, подаючи повітря в повітрозабірник.
Як тільки літак розженеться до потрібної швидкості, прямоточний двигун забеспечить ще більше прискорення літака до швидкості, недосяжної для традиційних авіаційних двигунів. У той же час, прямоточний двигун є більш ефективним, ніж ракетний двигун, тому що він не потребує окислювача для згоряння палива.
У Саудівсько-Українському проекті прямоточний двигун прискорить транспортний засіб до швидкості від 4 до 6 Маха. Піднімаючись під крутим кутом від 40 до 50 градусів, літак-перевізник досягне висоти від 25 до 30 кілометрів, де семитонна ракета відокремиться та запустить свій власний традиційний двигун.
Вона зможе доставляти невеликі супутники з масою не менше 100 кг, на висоту близько 500 кілометрів над Землею.
Схоже, цей ще неофіційний проект хоче конкурувати в новій сфері з відправки невеликих супутників, особливо на полярні орбіти. У найближчі кілька років і десятиліть все кращі і кращі супутники зможуть забезпечити спостерігання за земною поверхнею, доступ до Інтернету та різні комунікаційні та навігаційні послуги.
Кінцева мета всіх проектів носїів – максимально зменшити вартість доставки, і саме тут гіперзвукова літальна система України може перевершити традиційні ракети. Найбільшим невідомим залишаються екзотичні прямоточні двигуни, які ніколи не використовувались і можуть додати багато інженерних задач і проблем. Проте такий викли може додати суттєвого досвіду українським ракетобудівникам, розмістивши їх серед інноваторів світового ракетобудування.
Джерело
|