Вчені, в більшості випадків, проводять вимірювання мікрохвильового фону за допомогою спеціалізованих космічних апаратів. Для цих же цілей використовується літаюча обсерваторія SOFIA (Stratospheric Observatory for Infrared Astronomy), астрономічний інструмент, встановлений на борту модернізованого авіалайнера Boeing 747. Проте, на останньому засіданні британського Королівського Астрономічного Товариства прозвучала пропозиція використовувати для досліджень мікрохвильового фону дирижабль під назвою Airlander 10, який є найбільшим літальним апаратом на сьогоднішній день і який здатний знаходитись в повітрі протягом декількох тижнів безперервно.
“За допомогою системи дистанційного керування дирижабль Airlander 10 може літати протягом трьох тижнів за один раз”, – розповідає Стівен Фіні (Stephen Feeney), один з авторів ідеї, – “За час польоту Airlander 10 ми зможемо спостерігати за небом в 20 разів довше, ніж це може забезпечити один політ обсерваторії SOFIA”.
Airlander 10 є свого роду гібридним дирижаблем, частина підйомної сили забезпечується заповненими гелієм порожнинами всередині оболонки дирижабля, а частина створюється за рахунок аеродинамічних властивостей його корпусу. Дирижабль спочатку розроблявся для американських військових, але в 2016 році він був викуплений у військових його творцями. Під час одного з випробувальних польотів дирижабль зазнав аварії, після чого він був відновлений і продовжив польоти.
“В даний час ми співпрацюємо з компанією Hybrid Air Vehicles, розробниками дирижаблю Airlander 10. Ми вже встановили, що вібрація від двигунів апарату досить мала, що допускає установку на ньому телескопу, здатного проводити вимірювання космічного мікрохвильового фону” – розповідає Стівен Фіні, – “І якщо нам вдасться знайти відповідні рішення ще кількох проблем, то ми продовжимо розвивати нашу ідею далі”.
Проблеми, про які згадує Стівен Фіні, мають відношення до працездатності датчиків мікрохвильового фону і супутньої апаратури на висоті, на яку здатний підніматись дирижабль Airlander 10. Крім цього, потрібно знайти метод захисту обладнання від випромінювання розташованих неподалік галактик, яке лежить в діапазоні мікрохвильового фону і яке служить джерелом перешкод і спотворень.
Якщо проект, в якому буде задіяний дирижабль Airlander 10, дійде до стадії його реалізації, то вчені за допомогою встановленого на дирижаблі обладнання, будуть проводити пошуки в космічному просторі слідів гравітаційних хвиль, що виникли внаслідок процесу початкового експоненціального (інфляційного) розширення Всесвіту. Такі сигнали ще жодного разу не спостерігались вченими, але якщо їх вдасться зареєструвати, то це істотно розширить межі нашого розуміння будови навколишнього світу.
|