4. Матеріально – технічне забезпечення
навчальних кабінетів.
4.1. Комплектація кабінетів
обладнанням здійснюється відповідно
до типових переліків
навчально – наочних
посібників, технічних засобів
навчання та обладнання
загального призначення для
загальноосвітніх навчальних закладів.
4.2. Шкільні
меблі та їх
розміщення у кабінетах
( класних кімнатах ) та
майстернях має відповідати
санітарно – гігієнічним
правилам та нормам
( п.8.2 ДСанПіН 5.5.2.008-01 ) і здійснюватись відповідно
до вимог ДБН В.2.2-3-97 „ Будинки
та споруди навчальних
закладів ”.
У класних
кімнатах та кабінетах
початкової, основної і старшої
школи встановлюють шкільні
меблі: парти, ( одно- )
двомісні учнівські столи
та стільці учнівські,
в кабінетах хімії,
фізики та біології
– спеціальні двомісні
лабораторні столи, прикріплені
до підлоги ( трьох
розмірів за 4,5,6
ростовими групами ).
Шкільні меблі
мають шість розмірів
за ростовими групами
та маркуванням їх
у вигляді ліній
відповідного кольору. Зріст
учнів до 115 см
( 1-а група ) – лінія оранжевого
кольору, 115 – 130 см ( 2-а група
) –
фіолетового, 130 – 145 см ( 3-а
група ) – жовтого, 146 – 160 см
( 4-а група ) – червоного, 161 – 175 см ( 5-а група )
– зеленого і
більше 175 см ( 6-а
група ) – блакитного.
Парти ( столи
учнівські ) повинні бути
тільки стандартні, при
цьому стіл стілець
мають бути однієї
групи ( п. 8.2.
ДСанПіН 5.5.2.008- 01 ).
У кожному
кабінеті ( класній кімнаті )
слід передбачити наявність
меблів двох – трьох розмірів
з перевагою одного
з них або
трансформативні столи зі
зміною висоти згідно
з антропометричними даними
школярів. У класних
кімнатах повинна бути
нанесена кольорова мірна
вертикальна лінійка для
визначення учням необхідного
розміру меблів ( п.8.2. ДСанПіН 5.5.2.008-01 ).
4.3. Робочі
місця вчителів фізики,
хімії, біології та
трудового навчання монтуються
на підвищенні, обладнуються
демонстраційним столом ( у
кабінетах хімії та
біології з препараторською частиною – висотою
75 см ). Тумби стола
оснащують пристроями ( ящиками )
для зберігання інструментів,
хімічного посуду, мікропрепаратів і
приладів, що використовуються для
проведення дослідів. До
демонстраційної частини стола
( висотою 90 см ) підводять
електричний струм, воду
і каналізацію. Робочі
площі столів повинні
бути покриті спеціальними
матеріалами, стійкими до
механічних та термічних
пошкоджень, хімічних реактивів.
У кабінеті хімії та
біології робоче місце
вчителя доцільно обладнати
витяжною шафою з
вільним доступом до
неї.
4.4. Кабінет
фізики забезпечується системою
електрообладнання із загальних
стаціонарних та спеціалізованих взаємозв’язаних електричних
пристроїв і джерел,
які вмикаються до
мережі змінного трифазного
струму ( з фазною
напругою 127 В або 220 В )
та однофазного ( від
5 В до 250 В ),
постійного струму з
напругою від 0
до 100 В. У лаборантській встановлюється центральний
щиток, від якого
подається однофазний та
трифазний струм на розподільний
щиток, з випрямлячем і регулятором напруги
( розміщеним поряд з
класною дошкою ).
До учнівських
столів у кабінеті
фізики ( класній кімнаті )
розміщується класна дошка
різних видів: на
одну, три або
п’ять робочих площ
у розгорнутому або
складеному вигляді.
Середній щит
класної дошки може
бути використаний для
демонстрації екранно –
звукових засобів навчання
на навісному екрані.
На окремих
робочих площах залежно
від специфіки предмета
може бути:
розташовано набірне
полотно для демонстрації
розрізних карток зі
словами, літерами, складами
реченнями, цифрами та
лічильним матеріалом тощо – для
початкових класів;
нанесено контурну
карту України або
півкуль – для кабінету
географії;
нанесено графічну
сітку для проведення
уроків каліграфічного письма
– для початкової школи;
нанесено графічну
сітку для побудови
графіків – у
кабінетах фізики та
математики.
Одна з
робочих площ може
мати магнітну основу
з кріпленнями для демонстрації навчально – наочних посібників
( таблиць, карт, моделей – аплікацій тощо ).
Робочі площі
на звороті дошки
можуть бути покриті
білим кольором для
нанесення написів за
допомогою спеціальних фломастерів.
Поряд з
класною дошкою в
кабінетах галузі технологій
і математики розміщують
демонстраційні інструменти.
4.6. Лабораторні приміщення відповідно
до специфіки обладнуються:
витяжною шафою, секційними
шафами для збереження
приладів та лабораторного
посуду, металевими шафами
або сейфами для
збереження хімічних реактивів,
рукомийником, столом для
підготовки дослідів, приладів
і навчально – наочних посібників
для занять, однотумбовим
столом для роботи
вчителя та лаборанта,
столом із пристроями
для зберігання матеріалів
та інструментів для
ремонту приладів, пристроями
для миття і
сушіння посуду та
дистилятором, які монтуються
на стіні.
4.7. Хімічний посуд зберігається
у лабораторних приміщеннях, розташовується окремо
у залежності від
розміру, виду і
матеріалу, з якого
він виготовлений.
Посуд для
збереження реактивів повинен
мати етикетки з
чітким і яскравим
написом їх назви.
Усі шафи для
зберігання хімічних реактивів
повинні замикатися.
Хімічні реактиви
зберігаються та розміщуються
залежно від їх
властивостей ( гігроскопічні реактиви,
легкі, горючі і
органічні речовини, кислоти ).
На посудині
з отруйними речовинами
має бути етикетка
з написом „Отрута”,
з горючими –
етикетка з написом
червоного кольору та
знаком оклику –
„Вогненебезпечно!”.
4.8. Місця
зберігання засобів навчання
нумеруються і позначаються
назвами на етикетках,
що заносяться до
інвентарної книги.
4.9. Усі
матеріальні цінності кабінету
обліковуються в інвентарній
книзі встановленого зразка,
яка повинна бути
прошнурована, пронумерована та
скріплена печаткою.
4.10. Матеріальні об’єкти
і матеріали, що
витрачаються в процесі
роботи ( посуд, хімреактиви, міндобрива
тощо ) заносяться до
матеріальної книги.
4.11. Облік та списання
морально та фізично
застарілого обладнання, навчально – наочних посібників
проводяться відповідно до
інструкцій, затверджених Міністерством
фінансів України.
4.12. Кабінети
і майстерні повинні
бути забезпечені:
аптечкою з
набором медикаментів для
надання першої медичної
допомоги;
первинними засобами
пожежегасіння відповідно до
Правил пожежної безпеки
для закладів, установ
і організацій системи
освіти України.
4.13. Вимоги
пожежної безпеки для всіх
навчальних приміщень визначаються
НАПБ В.01.050-98 ∕ 920
Правила пожежної безпеки
для закладів, установ
і організацій системи
освіти України, затверджених
спільним наказом Міносвіти
і Головного управління
Державної пожежної охорони
МВС України від
30.09.98 № 348 ∕ 70, зареєстрованим у
Міністерстві юстиції України
17.12.98 за № 800 ∕ 3240. Читати далі
|