4. Матеріально – технічне забезпечення навчальних кабінетів.
4.1. Комплектація кабінетів обладнанням здійснюється відповідно до типових переліків навчально – наочних посібників, технічних засобів навчання та обладнання загального призначення для загальноосвітніх навчальних закладів.
4.2. Шкільні меблі та їх розміщення у кабінетах ( класних кімнатах ) та майстернях має відповідати санітарно – гігієнічним правилам та нормам ( п.8.2 ДСанПіН 5.5.2.008-01 ) і здійснюватись відповідно до вимог ДБН В.2.2-3-97 „ Будинки та споруди навчальних закладів ”.
У класних кімнатах та кабінетах початкової, основної і старшої школи встановлюють шкільні меблі: парти, ( одно- ) двомісні учнівські столи та стільці учнівські, в кабінетах хімії, фізики та біології – спеціальні двомісні лабораторні столи, прикріплені до підлоги ( трьох розмірів за 4,5,6 ростовими групами ).
Шкільні меблі мають шість розмірів за ростовими групами та маркуванням їх у вигляді ліній відповідного кольору. Зріст учнів до 115 см ( 1-а група ) – лінія оранжевого кольору, 115 – 130 см ( 2-а група ) – фіолетового, 130 – 145 см ( 3-а група ) – жовтого, 146 – 160 см ( 4-а група ) – червоного, 161 – 175 см ( 5-а група ) – зеленого і більше 175 см ( 6-а
група ) – блакитного.
Парти ( столи учнівські ) повинні бути тільки стандартні, при цьому стіл стілець мають бути однієї групи ( п. 8.2. ДСанПіН 5.5.2.008- 01 ).
У кожному кабінеті ( класній кімнаті ) слід передбачити наявність меблів двох – трьох розмірів з перевагою одного з них або трансформативні столи зі зміною висоти згідно з антропометричними даними школярів. У класних кімнатах повинна бути нанесена кольорова мірна вертикальна лінійка для визначення учням необхідного розміру меблів ( п.8.2. ДСанПіН 5.5.2.008-01 ).
4.3. Робочі місця вчителів фізики, хімії, біології та трудового навчання монтуються на підвищенні, обладнуються демонстраційним столом ( у кабінетах хімії та біології з препараторською частиною – висотою 75 см ). Тумби стола оснащують пристроями ( ящиками ) для зберігання інструментів, хімічного посуду, мікропрепаратів і приладів, що використовуються для проведення дослідів. До демонстраційної частини стола ( висотою 90 см ) підводять електричний струм, воду і каналізацію. Робочі площі столів повинні бути покриті спеціальними матеріалами, стійкими до механічних та термічних пошкоджень, хімічних реактивів. У кабінеті хімії та біології робоче місце вчителя доцільно обладнати витяжною шафою з вільним доступом до неї.
4.4. Кабінет фізики забезпечується системою електрообладнання із загальних стаціонарних та спеціалізованих взаємозв’язаних електричних пристроїв і джерел, які вмикаються до мережі змінного трифазного струму ( з фазною напругою 127 В або 220 В ) та однофазного ( від 5 В до 250 В ), постійного струму з напругою від 0 до 100 В. У лаборантській встановлюється центральний щиток, від якого подається однофазний та трифазний струм на розподільний щиток, з випрямлячем і регулятором напруги ( розміщеним поряд з класною дошкою ).
До учнівських столів у кабінеті фізики ( класній кімнаті ) розміщується класна дошка різних видів: на одну, три або п’ять робочих площ у розгорнутому або складеному вигляді.
Середній щит класної дошки може бути використаний для демонстрації екранно – звукових засобів навчання на навісному екрані.
На окремих робочих площах залежно від специфіки предмета може бути:
розташовано набірне полотно для демонстрації розрізних карток зі словами, літерами, складами реченнями, цифрами та лічильним матеріалом тощо – для початкових класів;
нанесено контурну карту України або півкуль – для кабінету географії;
нанесено графічну сітку для проведення уроків каліграфічного письма – для початкової школи;
нанесено графічну сітку для побудови графіків – у кабінетах фізики та математики.
Одна з робочих площ може мати магнітну основу з кріпленнями для демонстрації навчально – наочних посібників ( таблиць, карт, моделей – аплікацій тощо ).
Робочі площі на звороті дошки можуть бути покриті білим кольором для нанесення написів за допомогою спеціальних фломастерів.
Поряд з класною дошкою в кабінетах галузі технологій і математики розміщують демонстраційні інструменти.
4.6. Лабораторні приміщення відповідно до специфіки обладнуються: витяжною шафою, секційними шафами для збереження приладів та лабораторного посуду, металевими шафами або сейфами для збереження хімічних реактивів, рукомийником, столом для підготовки дослідів, приладів і навчально – наочних посібників для занять, однотумбовим столом для роботи вчителя та лаборанта, столом із пристроями для зберігання матеріалів та інструментів для ремонту приладів, пристроями для миття і сушіння посуду та дистилятором, які монтуються на стіні.
4.7. Хімічний посуд зберігається у лабораторних приміщеннях, розташовується окремо у залежності від розміру, виду і матеріалу, з якого він виготовлений.
Посуд для збереження реактивів повинен мати етикетки з чітким і яскравим написом їх назви. Усі шафи для зберігання хімічних реактивів повинні замикатися.
Хімічні реактиви зберігаються та розміщуються залежно від їх властивостей ( гігроскопічні реактиви, легкі, горючі і органічні речовини, кислоти ).
На посудині з отруйними речовинами має бути етикетка з написом „Отрута”, з горючими – етикетка з написом червоного кольору та знаком оклику – „Вогненебезпечно!”.
4.8. Місця зберігання засобів навчання нумеруються і позначаються назвами на етикетках, що заносяться до інвентарної книги.
4.9. Усі матеріальні цінності кабінету обліковуються в інвентарній книзі встановленого зразка, яка повинна бути прошнурована, пронумерована та скріплена печаткою.
4.10. Матеріальні об’єкти і матеріали, що витрачаються в процесі роботи ( посуд, хімреактиви, міндобрива тощо ) заносяться до матеріальної книги.
4.11. Облік та списання морально та фізично застарілого обладнання, навчально – наочних посібників проводяться відповідно до інструкцій, затверджених Міністерством фінансів України.
4.12. Кабінети і майстерні повинні бути забезпечені:
аптечкою з набором медикаментів для надання першої медичної допомоги;
первинними засобами пожежегасіння відповідно до Правил пожежної безпеки для закладів, установ і організацій системи освіти України.
4.13. Вимоги пожежної безпеки для всіх навчальних приміщень визначаються НАПБ В.01.050-98 ∕ 920 Правила пожежної безпеки для закладів, установ і організацій системи освіти України, затверджених спільним наказом Міносвіти і Головного управління Державної пожежної охорони МВС України від 30.09.98 № 348 ∕ 70, зареєстрованим у Міністерстві юстиції України 17.12.98 за № 800 ∕ 3240.