Методика фізики як педагогічна наука, її зміст і завдання План
1. Місце фізики в сучасній системі
народного господарства, виробництва і науки.
2. Фізика як навчальний предмет навчального плану середньої школи.
3. Методика фізики ― основа фахової підготовки вчителя фізики.
4. Зміст і завдання методики навчання фізики як науки.
5. Методи дослідження методики навчання фізики.
6. З історії розвитку методики навчання фізики.
1. Серед навчальних предметів середньої школи фізика
займає одне з провідних місць. Це є відображенням того об'єктивного загальновідомого
факту, що фізика ― основа сучасної техніки і багатьох сучасних виробництв та
технологій.
Механізація виробництва і електроенергетика, нові
матеріали і речовини, надточні вимірювання і фізичний неруйнуючий аналіз,
ядерна технологія і енергетика, надточні технології ― це далеко не повний
перелік галузей сучасного виробництва, корені яких закладені в фізиці. Фізика
розкриває загальні закони і
закономірності природи, встановлює зв'язки між явищами природи, а спеціальні
науки доводять їх до конкретного технологічного втілення.
Знання законів природи, які вивчає фізика, вміння
пояснювати явища природи, вільно орієнтуватися в яскравій і швидкій круговерті
природних явищах ― невід'ємна ознака і риса сучасної освіченої
людини. Це визначає не лише її
фахову підготовку, не лише забезпечує активну участь в суспільному виробництві, але і визначає
інтелектуальний рівень людини в
суспільстві. Тож не дивно, що усі економічно розвинуті країни світу надають великої уваги вдосконаленню системи
фізичної освіти.
2. Значення фізики в суспільному виробництві і науці
відображено в навчальному плані середньої школи. Вона серед природничих наук
займає одне з провідних місць за кількістю годин, які відводяться на її
вивчення.
3. Учитель є
центральною фігурою в навчальному процесі з фізики. Він організовує, спрямовує і коригує навчальну
роботу учнів. Для реалізації на практиці
своїх функцій, він повинен мати певну систему умінь і навичок різнопланового характеру.
А саме:
·
досконало знати
фізику як науку, володіти методами фізики і знати перспективи її розвитку;
·
уміти озброїти
учнів визначеними програмою знаннями і навичками з фізики;
·
володіти прийомами
і методами організації класного колективу, реалізації завдань, які поставлені
перед ними програмою.
Усі перелічені задачі в теоретичному плані розв'язуються
педагогікою (зокрема, дидактикою) та психологією. Вивчення загальної фізики
забезпечує спеціальну підготовку вчителя фізики.
Перенесення психолого-педагогічної теорії навчання на
навчальний процес з фізики здійснює методика навчання фізики. За влучним
визначенням відомого фізика-методиста П.А.Знаменського "Предмет методики,
викладання фізики ― теорія і практика навчання основам фізики."
Останнім часом поступово входять у вжиток поняття
дидактики фізики та технологій навчання фізики, що є наслідком суттєвих
досягнень педагогічної науки.
4. Методика навчання
фізики як педагогічна наука розв'язує задачі забезпечення високоефективного навчального
процесу з фізики. Вона визначає:
·
місце фізики в
навчальному процесі середньої школи;
·
зміст навчання
фізики;
·
структуру
навчального процесу;
·
шляхи, методи і
засоби забезпечення високої ефективності навчального процесу з фізики.
Крім досягнень фізики, педагогіки, психології, які є
теоретичною основою методики фізики,
вона використовує і результати своїх власних досліджень, які в багатьох випадках збагачують теоретичну
базу педагогіки і психології.
Структура методики
навчання фізики:
·
загальні
питання ― зміст і послідовність вивчення фізики,
виховання на уроках фізики, методи
навчання фізики, сучасні технології в змісті
шкільної фізики, активізація навчального процесу, організація позаурочної роботи і нові інформаційні
технології в навчальному процесі тощо;
·
методика вивчення
окремих тем ― зміст тем, послідовність вивчення, демонстраційний і лабораторний
експеримент, задачі, екскурсії, графічна
наочність, виховний аспект теми і т.п.;
·
методика і техніка
шкільного фізичного експерименту ― зміст демонстрацій і лабораторних робіт та
методика їх проведення, техніка відтворення дослідів, ефективності експерименту
і т. п.
Необхідність розбудови нової школи у відповідності з
Концепцією розвитку освіти в Україні та закону про освіту ставить перед
методикою навчання фізики важливі, завдання:
·
розробка нової,
раціональнішої системи навчання фізики в умовах 12 - річної школи;
·
пошук ефективніших
методів навчання і контролю та оцінювання навчальних досягнень учнів;
·
створення
принципово нових, високоефективних підручників і методичних посібників;
·
удосконалення
матеріальної бази навчання фізики на основі досягнень науки, техніки та
інформаційних технологій;
·
створення нових,
науково обґрунтованих наочних посібників, які відповідають вимогам сучасних
інформаційних технологій.
5. Кожна наука, яка має право на існування,
повинна мати перспективу свого розвитку. І ця перспектива повинна бути основана
на об'єктивній основі.
Таку основу може дати дослідження реального навчально – виховного
процесу. У процесі розвитку методики
фізики склалися специфічні методи дослідження.
О.І.Бугайов поділяє їх на змістові і формалізовані.
Змістові методи дослідження:
·
Педагогічні
спостереження ― збирання матеріалів наукового дослідження на основі збору даних з уроків, класів, виконання
лабораторних та контрольних робіт і т.
п.
·
Документальні
спостереження ― вивчення письмових матеріалів, щоденників, планів роботи, конспектів учителів, зошитів
учнів, класних журналів і т.д.
Педагогічний експеримент ― своєрідний навчальний процес, організований так, щоб можна було спостерігати педагогічні
явища в контрольованих умовах.
Основні ознаки
педагогічного експерименту, які одночасно становлять і його суть:
·
внесення в
навчальний процес певних змін у відповідності з планом і гіпотезою дослідження;
·
створення умов, у
яких можна найбільш яскраво бачити зв'язки між різними сторонами навчального
процесу;
·
облік результатів
навчального процесу і формулювання остаточних висновків.
Тест успішності ― сукупність спеціально підібраних
завдань, які передбачають оцінювання
знань учнів за конкретними параметрами.
Анкетування ― з'ясування різних аспектів процесу навчання
на основі відповідей самих учнів на поставлені перед ними питання.
Формалізовані методи дослідження:
Теоретичний
аналіз ― визначення провідної ідеї і розробка гіпотез дослідження. Інструментам
теоретичного аналізу є: структурно – логічний аналіз змісту і структури навчального процесу
з огляду на існуючі зв'язки між окремими
його частинами; статистичне оцінювання окремих явищ в навчанні, онтодидактичний аналіз, який
спирається на процес генералізації знань, що виражається в її тенденції
узагальнювати численні частковості універсальнішими законами.
6. Всю історію
розвитку методики навчання фізики потрібно розглядати з точки зору зв'язку з
розвитком суспільства та фізичної науки. Суспільний розвиток детермінує шляхи вдосконалення
навчального процесу з фізики, а нові досягнення науки фізики визначають зміст
шкільних навчальних програм.
Українська методика, розвиваючись багато в чому
оригінальними шляхами, зазнала впливів сусідніх педагогічних і методичних шкіл.
Значний час вона розвивалась як частина методичної науки Росії та Радянського
Союзу, співпрацюючи з методичними
школами інших зарубіжних країн.
Можна виділити такі основні
етапи розвитку вітчизняної методики навчання фізики:
·
Становлення
шкільної фізики, як обов'язкової складової "частини шкільного навчального
процесу.
·
Узагальнення
одержаних результатів і становлення підвалин методики фізики як науки.
·
Становлення і розвиток
системи фізичної освіти на наукових засадах.
·
Період
реформаторських пошуків у вітчизняній методиці фізики.
·
Відновлення ідей
класицизму в системі навчання фізики.
·
Інтеграція в
світову систему навчання фізики. /Новітній період/.
|