| Опис власного педагогічного досвіду вчителя фізики
Охотник Галини Григорівни
«Використання інформаційно-комунікаційних технологій на
уроках фізики»
Об’єкт дослідження: інформаційно-комунікаційні технології на
уроках фізики.
Мета дослідження: з’ясувати місце і роль
інформаційно-комунікаційних технологій в процесі викладання фізики в школі; дослідити
використання інформаційно-комунікаційних технологій на уроках фізики.
Актуальність та ідея
досвіду:
Стрімкий перехід сучасного суспільства до ери глобальної
комп’ютеризації не може не викликати змін у викладанні навчальних предметів, в
тому числі фізики. Сучасний світ вимагає від сучасної молоді вміння
користуватись комп’ютерною технікою,
володіти певними знаннями новітніх інформаційних технологій і
застосовувати їх у різних сферах життєдіяльності. Досить актуальне упровадження
нових технологій у навчальний процес сприяє всебічному розвитку особистості,
активізує навчальну діяльність учнів, сприяє творчому зросту дитини.
Основні напрями реалізації ідеї:
- залучення учнів до самостійного пошуку інформації, синтез
матеріалу з виходом на самостійні узагальнення
й висновки;
- розвиток критичного
мислення;
- розвиток особистості учня та його адаптація у світовому інформаційному просторі;
- формування
інформаційної культури учнів, забезпечення їх інформаційних
потреб;
- інтенсифікація
навчання і виховання за рахунок використання ІКТ;
- удосконалення
науково - методичного забезпечення
навчально - виховного процесу;
- оптимізація
освіти на основі
використання інформаційно – комунікаційних технологій.
Загальновідомо, що основною формою організації навчальних
занять у школі є урок. Саме ця форма організації навчальних занять дозволяє
поєднувати роботу класу в цілому й окремих груп учнів з індивідуальною роботою
кожного учня. Урок ― вирішальна ланка у навчальному процесі, і якість знань
учнів залежить перш за все від науково – методичного рівня кожного уроку і системи уроків в цілому [1].
Від чого відштовхуюсь у системі роботи з вдосконалення
уроку?
Для забезпечення виконання дидактичних завдань уроків
відповідно до їх мети використовую різні форми роботи, надаючи перевагу
активним методам навчання, здійснюю діалог із учнями, пропоную різні форми
самостійної і творчої роботи.
Значну увагу приділяю визначенню форм взаємодії вчителя й
учнів, добору таких методів роботи, які роблять процес навчання осмисленим,
сприяють формуванню й розвитку в учнів логічного мислення, бажання вчитися,
самоосвіті й самореалізації учнів.
Головним недоліком на уроці вважаю подання учням готових
знань.
Природничі предмети повинні забезпечувати необхідний
компонент людської культури ― сучасне світорозуміння, тому що кожен мусить
уявляти, хоча в загальних рисах, як побудований світ, в якому він живе, вірно
орієнтуватися в глобальних проблемах, які стають перед людством. Особливо це стосується фізики, котра була і
залишається лідером природознавства. Американський учений І. Рабі казав, що
«фізика складає серцевину гуманітарної освіти нашого часу». І це справедливо,
бо навчаючи фундаментальним законам, учитель фізики має прекрасну можливість
виховувати учнів засобами предмета. Сприяє йому в цьому значний арсенал методів
і прийомів.
Прийоми, характерні природничникам, специфічні:
- Показ різноманітностей світу, його краси, гармонії;
- Використання експерименту, який не тільки навчає, а й
полегшує навчання;
- Розв’язання задач з історичним матеріалом;
- Постановка дослідів із застосуванням старовинних пристроїв,
побутової техніки;
- Доведення справедливості теорії дослідницьким наочним
шляхом;
- Вивчення екологічних проблем, пошук шляхів їх вирішення.
На мою думку, у школі особливе місце повинно відводитися
таким формам занять, що забезпечують участь кожного учня у проведенні уроку,
підвищують авторитет знань та індивідуальну відповідальність школярів за
результати навчальної діяльності. Ці завдання учнів можна успішно розв’язувати
завдяки інформаційним технологіям [6].
Інформаційні технології – це сукупність методів, засобів і
прийомів, що використовуються з метою збирання, зберігання, опрацювання,
розповсюдження, відображення і використання різноманітних даних задля інтересів
і потреб користувачів.
Інформаційно-комунікаційні
технології – це поєднання інформаційних технологій з комунікаційними для
вирішення різноманітних задач сучасного освітньо-інформаційного процесу.
Інформаційно-комунікаційні технології містять якісно нові
можливості для навчання і розвитку дитини, а тому потребують перегляд змісту й
організації форм навчання [3].
Процес організації навчання школярів з використанням ІКТ
дозволяє:
- зробити цей процес цікавим, з одного боку, за рахунок
новизни і незвичності такої форми роботи для учнів, а з іншого, зробити його
захоплюючим і яскравим, різноманітним за формою за рахунок використання
мультимедійних можливостей сучасних комп’ютерів;
- ефективно вирішувати проблему наочності навчання, розширити
можливості візуалізації навчального матеріалу, роблячи його більш зрозумілим і
доступним для учнів вільно здійснювати пошук необхідного школярам навчального
матеріалу у віддалених базах даних завдяки використанню засобів
телекомунікації, що надалі буде сприяти формуванню в учнів потреби в пошукових
діях;
- індивідуалізувати процес навчання за рахунок наявності
різнорівневих завдань, самостійно працювати з навчальним матеріалом,
використовуючи зручні способи сприйняття інформації, що викликає в учнів
позитивні емоції та формує позитивні навчальні мотиви;
- самостійно аналізувати і виправляти допущені помилки,
коригувати свою діяльність завдяки наявності зворотного зв'язку, в результаті
чого удосконалюються навички самоконтролю;
- здійснювати самостійну навчально-дослідну діяльність
(моделювання, метод проектів, розробка презентацій, публікацій тощо),
розвиваючи тим самим у школярів творчу активність [2].
Використання ІКТ розширює інтерпретаційне поле вивчення
предмету: отримання інформації з різноманітних джерел, аналіз інформації,
культурні зразки; поєднання традиційних джерел інформації та нетрадиційних; новий
рівень освоєння навчального матеріалу, що пов'язане з використанням зорової та
адитивної наочності.
Сучасний світ неможливо представити без комп'ютерних
технологій, вони досить міцно влаштувалися практично в усіх сферах діяльності
людини. Освітній процес не є виключенням.
Викладання фізики, в силу особливостей самого предмета, є
сприятливою сферою для застосування сучасних інформаційних технологій.
Інформаційні технології застосовуються мною як при проведенні уроків, так і в
організації позаурочної діяльності учнів.
Я застосовую інформаційні технології на уроках фізики в
наступних напрямах:
- мультимедійні сценарії уроків або фрагментів уроків;
- підготовка дидактичних матеріалів для уроків;
- використання готових програмних продуктів з фізики;
- робота з електронними підручниками на уроці;
- проведення комп'ютерних лабораторних робіт,
- пошук необхідної інформації в Інтернеті в процесі підготовки
до уроків і позакласних заходів;
- робота на уроці з матеріалами Web- сайтів та персональних
сайтів з фізики http://okhotnik-galina.ucoz.ru/
та астрономії http://galinaokhotnik.ucoz.ru/;
- розробляю тести, використовуючи готові програми - оболонки;
- застосовую комп'ютерні тренажери для організації контролю
знань.
Джерелами ілюстративного матеріалу для створення уроків
служать: СD-диски мультимедійних курсів фізики «Бібліотека електронних
наочностей», «Фізична віртуальна
лабораторія», «Фізика 7кл.» «Фізика 8кл.», «Фізика 9кл.» «Фізика 10кл.» «Фізика
11кл.», енциклопедій або CD дисків-збірок електронних наочних посібників з
фізики (фірми «Кирило і Мефодій», спільний диск «Освіта"» фірм 1С і
«Дрофа», фірми «Физикон»); матеріали з Інтернет - джерел; матеріали, створені
власними руками або руками учнів школи; електронні підручники.
Уміле поєднання комп'ютерних технологій і традиційних
методів викладання фізики дають бажаний результат: високий рівень засвоєння
знань з фізики й усвідомлення їх практичного застосування. Використання нових
засобів навчання ― це є засіб підтримки зацікавленості предметом. Зокрема,
мультимедійні засоби не лише підтримують бажання пізнавальної діяльності, а й
осучаснюють предмет, роблять його більш близьким і наочним [3].
У використані такої методики можна виділити багато
позитивних моментів:
- яскраві образи без надмірних зусиль надовго
запам'ятовуються;
- завдяки рухливості малюнків, схем, таблиць є не тільки
можливість їх змінювати, а й повернутися до попереднього моменту, повторити
певний епізод, якщо виникла у цьому потреба;
- мультимедійні засоби дають можливість відтворити фізичні
процеси, про які на уроках можна говорити, звертаючись лише до уяви учнів,
спираючись на їхнє абстрактне мислення;
- використання мультимедійних засобів на уроках сприяє
створенню позитивної атмосфери, що має велике значення для сприйняття
інформації.
- Мультимедійні засоби я використовую практично на всіх етапах
уроку:
- під час мотивації як постановка проблеми перед вивченням
нового матеріалу;
- у поясненні нового матеріалу як ілюстративний матеріал;
- під час закріплення та узагальнення знань;
- для контролю знань.
Головним є те, що залучення ІКТ в навчальний процес на
будь-якому його етапі сприяє урізноманітненню предметної діяльності учнів,
надає можливості для різнобічного саморозвитку особистості дитини, підвищує
мотивацію при отриманні якісної освіти. ІКТ відкривають нові можливості для
створення віртуального простору, в якому стає можливим демонстрування процесів,
які в реальності недоступні в умовах класної кімнати.
Серед величезного різноманіття навчальних мультимедійний
засобів найбільш ефективними вважаються: моделювання реальних об’єктів, відео
демонстрації, навчальні фільми, комп’ютерні тренажери, мультимедійні
презентації.
Використання ППЗ дає можливість:
- індивідуалізувати й диференціювати процес навчання за
рахунок вивчення матеріалу з індивідуальною швидкістю;
- здійснити контроль зі зворотнім зв’язком, діагностикою
помилок і оцінюванням результатів навчальної діяльності;
- здійснити самоконтроль і самокорегування;
- здійснити самопідготовку учнів;
- візуалізувати навчальну інформацію щодо процесів, які вивчаються;
- провести експеримент в умовах імітації реальності;
- формувати культуру навчальної діяльності [2].
На підставі викладеного можу зробити такі висновки:
- Застосування ІКТ, конструювання уроків-презентацій надає
уроку специфічної новизни, дозволяє за короткий відрізок часу подати великий
об’єм матеріалу, але подати його так, щоб учні поглибили, деталізували їх через
виникнення нових яскравих образів та асоціацій.
- Мультимедійні презентації поліпшують наочність подачі
матеріалу. До того ж мультимедійні презентації на 10-15% прискорюють темп уроку
[5].
- Вивчення питання щодо використання ППЗ при вивченні фізики
показало доцільність їх впровадження у навчально-виховний процес.
- Використовуючи метод проектів, роботу в групах і парах,
можливості Internet, ми розкриваємо творчий потенціал учнів, які отримують
мотивацію для особистісного розвитку і творчої самореалізації.
- В умовах формування відкритого інформаційно-освітнього
простору ІКТ стають невід’ємним атрибутом навчального процесу. Та все одно, не
слід забувати, що жодна комп’ютерна програма не замінить «живе» спілкування на
уроці, реальний експеримент і вчителя-предметника.
Отже, так як сучасне інформаційне суспільство ставить перед
школою завдання підготовки випускників, здатних гнучко адаптуватися у різних
життєвих ситуаціях; самостійно критично мислити; грамотно працювати з
інформацією; бути комунікабельними, контактними в різних соціальних групах;
самостійно працювати над розвитком власної моральності, інтелекту, культурного
рівня, тому кожний сучасний вчитель повинен намагатися урізноманітнити форми
роботи так, щоб кожна дитина відчула необхідність своєї присутності на занятті,
щоб у кожного учня виховати любов до свого предмета, бажання вчитися та
самовиховуватися. А результат залежить від особистості вчителя, рівня його
майстерності [7].
Список використаної літератури
- Андрєєва В.М., Григораш В.В. Настільна книга педагога.// Х.:
Основа, 2006, 352ст.
- Бугайов О.І., Коваль B.C. Комп'ютерна підтримка курсу фізики
в середній школі: реальність і перспективи / О.І. Бугайов, B.C. Коваль //
Фізика та астрономія в школі. -2001. - №3.
- Використання інформаційних технологій на уроках фізики в
основній школі. //Інтернет ресурси.
- Державний стандарт базової і повної середньої освіти.
- Петросян О. Р. Метод проектів на уроках фізики. //Фізика в
школах України. – Основа, 2010, №6, 36ст.
- Садкіна В.І. 101цікава педагогічна ідея.//Основа, Х.:, 2009,
88ст.
- Цодікова С.О. Сучасні технології навчання на уроках фізики.
//Інтернет ресурси.
| |