| Як вивчати фізичні
явища?
- Показати
явище, з’ясувати умови його виникнення і протікання на якісному рівні,
установити в чому полягає його сутність. Підкреслити його об’єктивний характер,
незалежність від інших знань про нього. Звернути увагу на необхідність його
аналізу. До якого типу взаємодій належить дане явище? Які системи взаємодіють?
У чому воно виявляється?
- Описати
явище якісно, виділивши істотні сторони.
- Вибрати
систему відліку, у якій буде проводитися аналіз явища. Для цього необхідно
подивитися, як виглядає явище з погляду різних спостерігачів, у різних системах
відліку. Визначити, який зв’язок величин виглядає простіше чи доступніше для
експериментального опису.
- Увести
кількісні характеристики окремих сторін явища, простежити за їх змінами в часі
та просторі, установити їх взаємний зв’язок – особливі закономірності. Які
моделі й уявні досліди використовуються під час пояснення явища?
- Провести
аналіз закономірностей (законів), що описують явище, застосовуючи
експериментальні й теоретичні засоби. Намагайтеся уявити закономірності за
допомогою числових послідовностей, діаграм, графіків, аналітичних виразів,
супроводжуючи свої міркування словесними описами і формулами.
- Установити
взаємний зв’язок закономірностей (законів), що зображують явище, й отримати
нові залежності і зв’язки теоретичним та експериментальним шляхом.
- Спробувати
представити зображення явища в різних системах відліку, тобто порівняти їхні
характеристики, числові значення, характер змін, закономірності (закони).
З’ясувати, що залишається постійним, однаковим, а що змінюється і яким чином.
Зробити відповідний висновок, аргументувавши його.
- Сформулювати
сутність явища, застосовуючи різні засоби зображення, і спробувати узагальнити
окремі закономірності в більш загальній формулі – теорії явища. Варто
спробувати на основі цієї теорії явища дати пояснення окремим фактам.
- Перевірити
відповідність теорії та одержаних у ході досліду даних.
-
Показати наукове значення теорії явища, указавши на
сильні та слабкі сторони, галузь застосування тієї моделі, що нею описується.
Розкрити цінність її використання на практиці.
| |