| Компетентнісний потенціал навчального предмета
|
Ключові компетентності
|
Компоненти
|
1
|
Спілкування державною (і рідною — у разі відмінності) мовами
|
Уміння:
- сприймати пояснення вчителя, розуміти інформацію з підручників, посібників й інших текстових та медійних джерел державною/рідною мовою;
- усно й письмово тлумачити фізичні поняття, факти, явища, закони, теорії;
- представляти текстову інформацію в іншому вигляді;
- описувати (усно чи письмово) етапи проведення фізичного експерименту, використовуючи арсенал мовних засобів (терміни, поняття тощо);
- складати план виступу, будувати відповідь, готувати реферат, повідомлення;
- обговорювати проблеми природничого змісту, брати участь у дискусії.
Ставлення:
- усвідомлення потреби вільного володіння державною мовою для грамотного висловлювання власної думки, особистісного розвитку, здійснення навчальної та професійної діяльності;
- розуміння значущості внеску учених-фізиків, зокрема українських, у розвиток світової науки;
- прагнення до самовдосконалення, збагачення, поповнення та систематичного вживання української природничо-наукової термінологічної лексики.
Навчальні ресурси:
навчальні, науково-популярні, художні тексти та медійні матеріали, твори мистецтва, що містять описи фізичних явищ; дослідницькі проекти міжпредметного змісту
|
2
|
Спілкування іноземними мовами
|
Уміння:
- використовувати іншомовні навчальні та науково-популярні джерела для отримання інформації фізичного й технічного змісту, самоосвіти та саморозвитку;
- розуміти фізичні поняття та найуживаніші терміни іноземною мовою, використовувати їх в усних чи письмових текстах;
- описувати природничі проблеми іноземною мовою;
- спілкуватися на тематичних міжнародних форумах та у соціальних мережах із співрозмовниками з інших країн.
Ставлення:
- зацікавленість інформацією фізичного й технічного змісту іноземною мовою;
- розуміння глобальності екологічних проблем і прагнення долучитися до їх вирішення, зокрема й за посередництвом іноземної мови
Навчальні ресурси:
довідкова література, онлайнові перекладачі, іншомовні сайти, статті з Вікіпедії іноземними мовами, іноземні підручники і посібники
|
3
|
Математична компетентність
|
Уміння:
- застосовувати математичні методи для опису, дослідження фізичних явищ і процесів, розв’язування фізичних задач, опрацювання та оцінювання результатів експерименту;
- розуміти й використовувати математичні методи для аналізу та опису фізичних моделей реальних явищ і процесів.
Ставлення:
- усвідомлення важливості математичного апарату для опису та розв’язання фізичних проблем і задач.
Навчальні ресурси:
завдання на виконання розрахунків, алгебраїчних перетворень, побудову графіків, малюнків, аналіз і представлення результатів експериментів та лабораторних робіт, обробка статистичної інформації, інформації наведеної в графічній, табличній й аналітичній формах
|
4
|
Основні компетентності у природничих науках і технологіях
|
Уміння:
- пояснювати природні явища і технологічні процеси;
- використовувати знання з фізики для вирішення завдань, пов’язаних із реальними об’єктами природи і техніки;
- за допомогою фізичних методів самостійно чи в групі досліджувати природу.
Ставлення:
- відповідальність за ощадне використання природних ресурсів;
- готовність до вирішення проблем, пов’язаних зі станом довкілля;
- оцінка значення фізики та технологій для формування цілісної наукової картини світу, сталого розвитку.
Навчальні ресурси:
навчальні проекти, конструкторські завдання, фізичні задачі, ситуативні вправи щодо дослідження стану довкілля, ощадного використання природних ресурсів тощо, відвідування музеїв науки й техніки
|
5
|
Інформаційно-цифрова компетентність
|
Уміння:
- визначати можливі джерела інформації, відбирати необхідну інформацію, оцінювати, аналізувати, перекодовувати інформацію;
- використовувати сучасні пристрої для отримання, опрацювання, збереження, передачі та представлення інформації;
- використовувати сучасні цифрові технології і пристрої для вивчення фізичних явищ, для обробки результатів експериментів, моделювання фізичних явищ і процесів;
- дотримуватися правил безпеки в мережах та мережевого етикету.
Ставлення:
- ціннісні орієнтири у володінні навичками роботи з інформацією, сучасною цифровою технікою;
- дотримання авторського права, етично-моральних принципів поводження з інформацією.
Навчальні ресурси:
освітні цифрові ресурси, навчальні посібники
|
6
|
Уміння вчитися впродовж життя
|
Уміння:
- ставити перед собою цілі й досягати їх, вибудовувати власну траєкторію розвитку впродовж життя;
- планувати, організовувати, здійснювати, аналізувати та коригувати власну навчально-пізнавальну діяльність;
- застосовувати набуті знання для оволодіння новими, для їх систематизації та узагальнення.
Ставлення:
- ціннісні орієнтири у володінні навчально-пізнавальними навичками, допитливість і спостережливість, готовність до інновацій;
- позитивне емоційне сприйняття власного розвитку, отримання задоволення від інтелектуальної діяльності.
Навчальні ресурси:
дидактичні засоби
|
7
|
Ініціативність
і підприємливість
|
Уміння:
- застосовувати фізичні знання для генерування ідей та ініціатив щодо проектної, конструкторської та винахідницької діяльності, для вирішення життєвих проблем, пов’язаних із матеріальними й енергетичними ресурсами;
- прогнозувати вплив фізики на розвиток технологій, нових напрямів підприємництва;
- оцінювати можливість застосування набутих знань з фізики в майбутній професійній діяльності, для ефективного вирішення повсякденних проблем;
- оцінювати власні здібності щодо вибору майбутньої професії, пов’язаною з фізикою чи технікою;
- економно й ефективно використовувати сучасну техніку, матеріальні ресурси;
- ефективно організовувати власну діяльність.
Ставлення:
- ціннісне ставлення до фізичних знань, результатів власної праці та праці інших людей;
- усвідомлення необхідності виваженого підходу до вибору професії, оцінка власних здібностей;
- ініціативність, працьовитість, відповідальність як запорука результативності власної діяльності;
- прагнення досягти певного соціального статусу, зробити внесок до економічного процвітання держави.
Навчальні ресурси:
приклади успішних бізнес-проектів у галузі новітніх технологій (мікроелектроніка, нанотехнології, космічна техніка, електромобілі тощо), навчальні екскурсії на високотехнологічні підприємства, зустрічі з успішними підприємцями
|
8
|
Соціальна й громадянська компетентності
|
Уміння:
- займати активну та відповідальну громадянську позицію в учнівському колективі, самоврядуванні школи, серед мешканців селища, мікрорайону тощо;
- активно працювати в групах, розподіляти ролі, оцінювати вклад власний та інших, приймати виважені рішення, які сприятимуть розв’язанню досліджуваної проблеми чи завдання, важливих для даного освітнього середовища, учнівського колективу;
- ефективно співпрацювати в команді над реалізацією навчальних дослідницьких проектів у галузі «Природознавство», залучаючи родину та іншу спільноту;
- визначати особистісні якості відомих учених-фізиків, що свідчать про їхню громадянську позицію, моральні якості.
Ставлення:
- усвідомлення себе громадянином України;
- громадянська відповідальність за стан розвитку місцевої громади, країни;
- толерантне ставлення до точки зору іншої особи;
- оцінювання внеску українських та іноземних учених-фізиків і винахідників у суспільний розвиток;
- розуміння відповідальності за використання досягнень фізики для безпеки суспільства.
Навчальні ресурси:
робота в групах, проекти та інші види навчальної діяльності
|
9
|
Обізнаність і самовираження у сфері культури
|
Уміння:
- використовувати знання з фізики під час реалізації власних творчих ідей;
- виявляти фізичні явища та процеси у творах мистецтва.
Ставлення:
- усвідомлення причетності до національної й світової культури через вивчення природничих наук і мистецтва;
- розуміння гармонійної взаємодії людини і природи.
Навчальні ресурси:
твори мистецтва
|
10
|
Екологічна грамотність і здорове життя
|
Уміння:
- застосовувати набуті знання та навички для збереження власного здоров’я та здоров’я інших;
- дотримуватися правил безпеки життєдіяльності під час виконання навчальних експериментів, у надзвичайних ситуаціях природного чи техногенного характеру;
- визначати причинно-наслідкові зв’язки впливу сучасного виробництва, життєдіяльності людини на довкілля;
- аналізувати проблеми довкілля, визначати способи їх вирішення, брати участь у практичній реалізації цих проектів;
- оцінювати позитивний потенціал та ризики використання надбань фізики, техніки і технологій для добробуту людини й безпеки довкілля.
Ставлення:
- готовність брати участь у природоохоронних заходах;
- самооцінка та оцінка поведінки інших стосовно можливих ризиків для здоров’я;
- ціннісне ставлення до власного здоров’я та здоров’я інших людей, до навколишнього середовища як до потенційного джерела здоров’я, добробуту та безпеки;
- усвідомлення важливості ощадного природокористування, потенціалу фізичної науки щодо збереження довкілля.
Навчальні ресурси:
навчальні проекти здоров’язбережувального та екологічного спрямування
|
| |