Охотник Галина Григорівна    
Меню сайту
Категорії розділу
Мої статті [6]
Методичні матеріали [21]
Відкриті уроки [5]
Корисні та цікаві матеріали [5]
Хмаринка тегів
Міні-чат
Конкурси

конкурс сайтов
Наше опитування
Оцініть мій сайт
Всього відповідей: 407
Статистика
Форма входу
Соціальні мережі
Популярні програми
Головна » Статті » Методичні матеріали

Інтерактивні методи навчання

Основні групи серед існуючих сьогодні стратегій навчання.

  1. дедуктивне (пряме) навчання: лекції, міні- лекції, опитування, покази, демонстрації тощо.
  2. інтерактивне (взаємодіюче) навчання: дискусії з „відкритою відповіддю”, групові форми навчання (ГФН), тобто робота в малих групах, генерація ідей за допомогою „мозкової атаки”, активні громадські дії (такі як листи, звернення, листівки, плакати, реклама, виступи- звернення до учнів, студентів навчального закладу за допомогою „мови тіла”, у малюнках), розробка власних проектів, стресознімальні вправи тощо.
  3. індуктивне навчання (ґрунтується на досвіді тих, хто навчається): ділові ігри (рольові, сюжетні, розвивальні тощо).
  4. самостійне навчання: письмові роботи, навчальні проекти (курсові роботи, реферати тощо), домашні завдання.

 

В основі інтерактивного навчання лежать принципи:

  • Безпосередньої участі кожного учасника занять, що зобов’язує викладача (організатора навчального процесу), зробити кожного учасника занять активним шукачем шляхів і засобів вирішення тієї чи іншої проблеми;
  • Взаємного інформаційного, духовного збагачення. При цьому навчальний процес організовано таким чином, щоб учасники його мали можливість обмінятися своїм життєвим досвідом, одержаною інформацією;
  • Особистісно орієнтованого навчання.

 

Яким має бути учасник інтерактивного навчання?

Він має навчитися:

  1. ставити перед собою навчальні завдання, самовизначатися, контролювати свою навчальну діяльність щодо поставлених завдань, домагатися запланованого результату і вибирати найбільш раціональний шлях пошуку необхідних для цього засобів розумової або організаційної роботи, щоб стати самостійним суб’єктом навчальної діяльності.
  2. розвивати навчальну активність, яку необхідно розуміти як спроможність здійснювати якомога більшу кількість спроб і різноманітних засобів для досягнення визначеної мети.
  3. визначати проблеми в ході навчання, які ми розуміємо як розрив між уже засвоєними розумовими й організаційними засобами діяльності і тими, які лише мають бути засвоєні слухачами.
  4. навчитися рефлексії своєї навчальної діяльності, тобто вміти переходити від розумової чи організаційної діяльності до практики втілення й аналізу засобу цієї діяльності.

 

Яким має бути викладач - організатор застосування інтерактивних форм і методів навчання?

  • Ненав’язливим організатором і керівником навчальної діяльності слухачів;
  • Як член колективу навчальної групи повинен виконувати специфічні функції в колективній діяльності (постановка спільних завдань навчання, забезпечення необхідною інформацією, консультування, контроль);
  • Готовим до будь - яких запитань, критики, корекції завдань і змін засобів спільної роботи в ході поточної навчальної діяльності з боку тих, хто навчається;
  • Здійснювати підсумкову оцінку діяльності тих, хто навчається;
  • Організувати учасників навчання на безпосередню участь в обговоренні окремих завдань навчальної діяльності;
  • Для викладача важливо, щоб робота кожного слухача у першу чергу була адресована всім членам малих груп (МГ), а вже потім йому;
  • Організувати діяльність кожного учасника навчального процесу таким чином, щоб він брав безпосередню участь у контролі та оцінюванні спільно виконуваної роботи.

 

Інтерактивні методи навчання

 

...застосування принципу активності в навчанні особливо потрібне в українській школі, бо якраз нам треба перебороти ту пасивність, що віками вироблялась у нашого народу, і розвинути ініціативу та творчі здібності нашої молоді.

Г. Ващенко

 

Школа не може не зазнавати змін, які диктує XXI століття. Вона мусить готувати молодих творчих менеджерів, лідерів, здатних оцінити минуле і творити майбутнє. А для цього недостатньо орієнтуватися на передачу і засвоєння досвіду, накопиченого людством. Важливим стає вміння в лавиноподібному потоці інформації віднайти потрібну, вміти з нею працювати, а не просто накопичувати суму енциклопедичних знань.

Найважливішим завданням школи є навчити дитину мислити. Адже більшість проблем, що виникають в науці, техніці, культурі, мають відкритий характер і тому  не мають однозначного і простого вирішення. Тим більше не мають такого вирішення проблеми, що виникають у реальному житті, до якого і мала б готувати дитину школа.

Якщо ми хочемо, щоб на наших уроках було цікаво, учні не нудьгували і відчували, що не гають часу даремно, даваймо їм можливість приймати рішення, критикувати, висловлювати свої думки, робити вибір. Існує ціла гама технік, які дають таку можливість.

Реальний світ вимагає співпраці, колективного розв’язування проблем. Навчити, як давати собі раду, як ефективно діяти в групі, є життєво необхідним. Досвід показує, що навчання окремої особи підсилюється співпрацею. Ділитися ідеями, зрозуміло пояснювати одне одному свої погляди, вміти знайти компроміси і зробити висновки ― це вже освіта.

В інтерактивних методиках акцент переноситься з програми навчання на особу учня, розвиток його компетенцій. Учні є активними здобувачами знань шляхом власних пошуків, експериментів та помилок. Роль вчителя при цьому ― допомогти, порадити, створити передумови для активного експериментування і пошуків.

Інтерактивні методи навчання можуть бути пов’язані з роботою у групах (парах).  Це полегшує процес навчання, урізноманітнює його, робить приємнішим, оживляє атмосферу в класі, часто дає несподівані ефекти в роботі зі слабкими учнями. Учні, які здобувають знання і вміння активно, є більш самостійними, критичними, легше формулюють і висловлюють свою думку, охоче і відвертіше беруть участь у виступах. Майже всі інтерактивні методики вимагають від учителя додаткової підготовки, ретельно продуманого кожного етапу. Але можна впевнено сказати, що затрачені зусилля виправдовуються.

 

Навіщо ми хочемо активізувати учнів?

 

Бо хочемо навчити:

  • цікаво;
  • швидко;
  • практично;
  • сучасно;
  • ефективно;
  • давати міцні знання.

Кожен вчитель, готуючись до уроку, відповідає на запитання:

  • Хто?
  • Що?
  • Де?
  • Коли?
  • З якою метою? (Про це ніколи не слід забувати)

 

Що означає „активна людина”?

 

Людина є активною не просто тоді, коли рухається чи багато розмовляє, а тоді, коли її видима активність поєднується з інтенсивною роботою думки, коли в неї з’являються  ідчуття  і емоції ― принцип зовнішньої і внутрішньої активності.

Людина є активною тоді, коли виконує щось насправді, а не просто робить вигляд, коли її доробок врахований і оцінений оточуючими, особливо тими, хто для неї є авторитетом, ― принцип справжньої, а не штучної, позірної активності.

Людина є активною тоді, коли її активність є різноплановою: вона рухлива і допитлива, вміє користуватись різноманітними приладами, інструментами, сама винаходить і створює щось нове для себе ― принцип різносторонньої активності.

Людина є  справді активною тоді, коли, як зовнішня, так і внутрішня активність, приносить їй реальну користь, коли вона шукає і знаходить допомогу, налагоджує контакти, використовує все цінне, що є в інших людях і навколишньому середовищі, ― принцип активності, що дає реальні плоди.

 

Коли людина може бути повністю активна?

 

  • Коли вона почувається в безпеці;
  • Коли розуміє, навіщо потрібно те, що вона робить;
  • Коли бачить зв’язок між затраченими зусиллями та отриманим результатом.

 

Коли застосовувати який метод?

 

Є чимало тем, що їх можна розробити лише за методами готових знань.

Коли б учитель спробував і до них застосувати методи дослідні,

то це дало б тільки негативні наслідки.

Г. Ващенко

 

Кожен вчитель вибирає ту чи іншу методику навчання залежно від контингенту дітей, вимог сучасної школи і власного, притаманного тільки йому стилю навчання. Не існує єдиної ідеальної методики „на всі випадки життя”. Тому найкраще застосовувати певним чином впорядковані різноманітні методики, бо кожна з них розвиває інші риси учня.

 

Якщо хочемо, щоб учні:

  • познайомились;
  • почувались добре і безпечно в новій групі;
  • ділились вільно своїми думками і досвідом;
  • працювали разом,

використовуємо методи інтеграції групи.


Якщо хочемо, щоб учні:

  • співпрацювали між собою;
  • використовували спільні думки і досвід;
  • спілкувались між собою;
  • відчували почуття відповідальності за навчання інших,

використовуємо стратегію взаємонавчання в малих групах.

 

Якщо хочемо, щоб учні:

  • довідались про нові факти;
  • здобули інформацію;
  • швидко виробили загальне враження про якусь проблему або чиїсь погляди;
  • довідались про логічну точку зору,

використовуємо методи подання готової інформації.

 

Якщо хочемо, щоб учні:

  • розуміли основні поняття;
  • відрізняли основні риси від другорядних;
  • усвідомлювали структуру курсу (частин, елементів і зв’язків між ними);
  • аналізували, відбирали і класифікували інформацію;
  • розрізняли поняття, принципи, явища і закони, наводили їх приклади,

використовуємо методики вивчення і розрізнення понять  (вивчення структури).

 

  Якщо хочемо, щоб учні:

  • дискутували;
  • знаходили і формулювали проблеми;
  • висловлювали нові думки;
  • мислили критично і творчо;
  • знаходили оптимальні розв’язки,

використовуємо методики  творчого розв’язання проблем і прийняття рішень.

 

  Якщо хочемо, щоб учні:

  • розвивали практичні навички;
  • вміли зіставити теоретичні знання з життям;
  • набували нових вмінь на практиці,

              використовуємо метод практичних знань.

Категорія: Методичні матеріали | Додав: звезда (04.07.2011)
Переглядів: 5228 | Теги: Інтерактивні методи навчання | Рейтинг: 4.5/20
Всього коментарів: 0
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]
Пошук
Фраза дня
Свята та події
Календар свят і подій. Листівки, вітання та побажання
Прогноз погоди
Дніпродзержинськ 
Час життя сайту
Друзі сайту
Освітній портал Сайт о космосе,НЛО,аномалиях Банк Интернет-портфолио учителей Освітній портал MyReferatik
Новини
Copyright MyCorp © 2024Створити безкоштовний сайт на uCoz