Охотник Галина Григорівна    
Меню сайту
Категорії розділу
Шкільні новини [5]
Новини освіти [19]
Наука і Технології [1063]
Новини космонавтики [133]
Методичний кабінет [7]
Хмаринка тегів
Міні-чат
Конкурси

конкурс сайтов
Наше опитування
Оцініть мій сайт
Всього відповідей: 381
Статистика
Форма входу
Соціальні мережі
Популярні програми

Повторення,  перевірка  і  контроль  знань  учнів  з  фізики

 

План

  1. Повторення вивченого матеріалу як дидактична категорія.
  2. Значення і функції перевірки знань учнів.
  3. Усна перевірка знань.
  4. Письмові способи перевірки знань.
  5. Нові способи перевірки знань.

 

1. Суттєвим психічним  компонентом,  який  забезпечує  міцні знання учнів, є пам'ять. Пам'ять дозволяє зберігати одержану в процесі навчання інформацію та алгоритми  її  використання  в  практичній  діяльності і навчанні. Але  для  пам'яті  людини  властива  здатність втрати інформації, що в звичайних умовах називається забуванням. Для запобігання забування потрібно  регулярно  поновлювати  знання  учнів  у  формі  повторення.

 

Під повторенням розуміють процес відновлення в пам'яті раніше одержаних  знань  на  новому,  більш  високому  рівні.

Завдання повторення виражаються в наступних пунктах:

·       запобігання прогалин в знаннях учнів;

·       активізація знань, необхідних для вивчення нового матеріалу;

·       розвиток пам'яті і мислення;

·       формування узагальнених знань;

·       встановлення співвідношення між подібними поняттями;

·       поглиблене вивчення фізичних понять;

·        систематизація явищ природи.

Застосовуються такі форми повторення:

·       робота учня над вивченим раніше матеріалом за підручником;

·       робота над науково-популярною літературою;

·       розв'язування комбінованих задач (кількісних і якісних);

·       написання рефератів.

Повторення буде ефективним, якщо вчитель дотримуватиметься певних вимог до нього:

·       повторювати потрібно регулярно;

·       організовувати повторення потрібно регулярно так, щоб воно проходило під новим, відмінним від раніше застосованого, кутом;

·       повторювати потрібно на вищому рівні.

Важливою формою повторення є систематизація знань учнів з фізики, яка проводиться після вивчення тем і розділів курсу фізики. Головне завдання, що ставиться перед таким видом роботи, є приведення певного кола знань в систему, при цьому матеріал повторюється на вищому рівні, під новим, відмінним від раніше застосовуваного, кутом зору.

Одним із способів систематизації є складання спеціальних таблиць.

Систематизація знань проводять також за допомогою структурно-логічних схем.

Систематизуючі  таблиці  і  структурні схеми можна складати на останньому уроці вивчення відповідних тем. Проте найкращий ефект одержується тоді, коли кістяк таблиці чи схеми дається учням на початку вивчення тем, який вони заповнюють у процесі вивчення. На останньому ж уроці обговорюють відповідні таблиці чи схеми, згадуючи відповідний матеріал у певній послідовності.

 

2.  Перевірка  знань  учнів  покликана  встановити  рівень  засвоєння знань  учнями,  міцність  і  дієвість  умінь  і  навичок.

Дидактична роль перевірки дуже складна і має цілу низку специфічних функцій:

·       контролююча  (вчитель реєструє рівень засвоєння знань чи рівень сформованості умінь і навичок);

·       коригуюча  (в процесі перевірки включаються нові зв'язки, за якими проводиться виправлення і впорядкування знань);

·       розвиваюча  (оперування наявними знаннями сприяє вдосконаленню процесів мислення, розвитку здібностей учнів;

·       систематизуюча  (у процесі повторення знання впорядковуються);

·       орієнтуюча  (сприяє самооцінці знань учнем і показує недоліки);

·       виховуючи  (розвиває почуття відповідальності і дисциплінованості).


В процесі перевірки знань учитель повинен враховувати динамічний характер процесу засвоєння знань, формування умінь і навичок учнів, що відображається в шкалі рівнів знань учнів, яка вживається останнім часом в методиці фізики.

Відразу після вивчення матеріалу всі учні знаходяться на І рівні (у процесі перевірки виявляється вміння простого відтворення одержаних знань), частково ― на II (В процесі перевірки виявляється рефлективно-репродуктивне відтворення, переказ і мислення) і III (в процесі перевірки розв'язуються рефлективні завдання на основі репродуктивних знань). Завдання вчителя ― в процесі повторення і перевірки знань перевести всіх учнів на II і III рівні (в окремих випадках ― на IV).

 

3.   Усна перевірка знань учнів використовується найчастіше. Вона дозволяє встановити безпосередній вербальний зв'язок між вчителем і учнем. В процесі усної перевірки вчитель має можливість слідкувати за ходом мислення учнів, вчасно вносити свої корективи. Учень набуває навиків усної наукової мови.

Найчастіше застосовується індивідуальна форма усної перевірки знань учнів, під час якої перевіряються знання окремих учнів. Вона дозволяє виявити:

·       рівень знань змісту і послідовності програмового матеріалу;

·       глибину засвоєння матеріалу;

·       рівень самостійності суджень і висновків;

·       ступінь розвитку логічного мислення;

·       культуру мови.

 

При усній перевірці знань учень, як правило, використовує короткі форми усного викладу матеріалу - розповідь і пояснення. В окремих випадках (слабий учень) учитель спонукає учня до бесіди. Але в багатьох випадках учень креслить графіки, схеми, проводить експеримент. Розроблена досить досконала методика проведення усного опитування, її можна стисло подати граф-схемою.

При усному опитуванні учнів учитель повинен дотримуватися певних правил, які базуються на певних етичних нормах:

·       ставити питання до всього класу,

·       не переривати відповідь,

·       оцінювати після обговорення або аналізу відповіді.      

 

Для активізації процесу опитування вчителі застосовують активізуючі прийоми:

·       взаємне опитування,

·       взаємоперевірку,

·       самоперевірку,

·       елементи змагання.

 

4.  Деякі риси знань, які одержують учні в школі, потребують для їх виявлення проводити опитування у письмовій формі, з фіксацією відповіді чи матеріалів на папері. Відповідь учня на питання в письмовій формі зобов'язує його чітко зосередитися, максимально активізувати мислення. З'являється можливість перевірити всіх учнів одночасно.

Існують  різні  форми  письмової  перевірки  знань  учнів.

Фізичні  диктанти.

Усі учні одержують однакові завдання в усній формі і дають письмову відповідь по суті питання. Як правило, питання передбачають короткі лаконічні відповіді або доповнення незавершеної думки в тексті диктанту. Фізичний диктант дозволяє перевірити:

·       знання формулювань законів і означення фізичних величин;

·       знання одиниць вимірювання;

·       уміння математично і графічно зображати залежності між величинами;

·       уміння визначати характер залежності.

Твори на фізичні теми.

Учитель оголошує учням одну або декілька тем і учні в письмовій формі ведуть виклад змісту теми. Теми формулюються таким чином, що прямої відповіді учні не знають. Виклад потрібно конструювати на основі наявних знань.

Фізичні твори сприяють розвитку активного мислення учнів, розвивають їх творчість, активність.

Контрольні роботи.

У контрольні роботи включаються, як правило, розрахункові або графічні задачі, якісні задачі, запитання.

Контрольні роботи можуть бути короткочасні (10-15 хвилин), або на цілу годину. Вони проводяться один-два рази на чверть.

Кожна робота розраховується на певний рівень знань учнів. Для учнів вищого рівня додатково даються складніші задачі. Розв'язання цих задач підвищує загальну оцінку. Нерозв'язання цих задач не повинне знижувати оцінку.

Об'єктивні результати контрольної роботи, в яких дуже зацікавлений вчитель, можуть бути одержані лише при повній самостійності роботи учнів. Самостійність виконання контрольної роботи забезпечується багатоваріантністю контрольної роботи.

Перевіряти контрольну роботу і оцінювати її результати потрібно до наступного уроку, на якому аналізується робота, розглядаються типові помилки, відмічаються кращі роботи. Крім того, в кожній роботі вчитель робить помітки і зауваження, з яких учень зрозуміє свої помилки.

 

5.  Останнім  часом  набувають  ваги  нетрадиційні  способи  контролю:

  1. Тести   підбірка питань і коротких задач, об'єднаних спільною темою або метою;
  2. Програмований  контроль   машинний  і  безмашинний.

При програмованому контролі питання ставляться в певному порядку. Учень повинен вибрати відповідь, яку він вважає правильною, і ввести код питання і відповіді в контролюючий пристрій: машину або перфокарту.

Великі можливості в справі програмованого контролю відкриваються при застосуванні комп'ютерної техніки.

Пошук
Фраза дня
Календар
«  Листопад 2017  »
ПнВтСрЧтПтСбНд
  12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
27282930
Свята та події
Календар свят і подій. Листівки, вітання та побажання
Прогноз погоди
Дніпродзержинськ 
Архів записів
Час життя сайту
Друзі сайту
Освітній портал Сайт о космосе,НЛО,аномалиях Банк Интернет-портфолио учителей Освітній портал MyReferatik
Новини
Copyright MyCorp © 2017Створити безкоштовний сайт на uCoz