Форми організації навчального процесу з фізики
План
- Основні форми організації навчальних занять з
фізики.
- Урок ―
основна форма організації
навчальних занять.
- Методика проведення інших форм організації.
1. Якісна організація навчального процесу з фізики визначає
високу ефективність навчального процесу. Правильний вибір тих чи інших
організаційних форм дозволяв найефективніше реалізувати основні завдання
навчально-виховного процесу.
У
практиці роботи вчителів фізики встановилася певна система форм організації навчального процесу:
·
уроки,
·
семінари,
·
конференції,
·
лекції,
·
практикуми,
·
екскурсії,
·
факультативи.
Вибір
тієї чи іншої форми організації здійснюється на основі врахування різних
обставин та умов:
·
тема заняття,
·
мета заняття,
·
вік учнів,
·
кваліфікація вчителя,
·
рівень розвитку учнів,
·
рівень устаткування кабінету.
Оскільки
завдання вчителя досить складні і, як правило, мають комплексний характер, то
часто різні форми організації об'єднуються в межах однієї переважаючої форми
(урок-екскурсія, .семінар з практикумом і т.п.). Можливе об'єднання елементів
різних форм. Частота застосування різних форм організації не однакова. Найбільш
поширеною формою організації навчальних занять є урок.
2. Урок ― це така форма організації навчальної роботи, при якій
навчальний процес обмежується в часі (45 хв.), у території (клас, кабінет), в об'ємі
навчального матеріалу (тематичний план).
У
кожному уроці є переважаюча дидактична мета, яка визначає тип і структуру
уроку.
Найпоширеніша система класифікації уроків:
· урок
вивчення нового матеріалу;
· урок
застосування знань на практиці;
· урок
закріплення і повторення навчального матеріалу;
· урок
контролю і обліку знань;
· комбінований
урок.
Правильний
вибір типу уроку сприяє ефективнішій реалізації основної дидактичної мети
уроку.
Орієнтовна структура різних типів
уроків
- Урок вивчення нового матеріалу:
·
Вступні вправи учнів. Учитель
з'ясовує ступінь готовності учнів до уроку. Учні активізують свої знання,
необхідні для даного уроку.
·
Актуалізація знань учнів,
створення проблемної ситуації, необхідної для даного уроку.
·
Дослідження проблеми відомими
засобами.
·
Підведення підсумків і
формулювання висновків.
·
Вправи на застосування здобутих
знань, закріплення знань.
·
Домашнє завдання.
- Урок застосування знань на практиці:
·
Вступні вправи.
·
Практичні вправи учнів з нової
теми.
·
Узагальнення.
·
Домашнє завдання.
- Урок закріплення і повторення навчального матеріалу:
·
Аналіз окремих фізичних явищ і
законів за темою, що повторюється.
·
Реферати або повідомлення учнів.
Обговорення.
·
Узагальнення.
·
Домашнє завдання.
- Урок контролю і обліку знань:
·
Коротке повторення для
актуалізації знань учнів і інструктаж учителя.
·
Самостійне виконання учнями
контрольних завдань.
·
Оцінювання роботи учнів.
- Комбінований урок:
·
Перевірка домашнього завдання.
·
Актуалізація опорних знань учнів.
·
Подача нового матеріалу.
·
Закріплення.
·
Домашнє завдання.
Останнім
часом дуже зріс інтерес учителів до нових організаційних форм і структур
уроків. Рух учителів-новаторів виник саме на цій основі.
З'явилися
нові типи уроків, основне завдання
яких ― активізація пізнавальної діяльності учнів:
·
уроки занурення,
·
уроки взаємонавчання,
·
уроки "ділові ігри",
·
уроки – змагання,
·
уроки – консультації,
·
уроки творчості учнів,
·
уроки – твори,
·
комп'ютерні уроки
·
фізичні аукціони і т. п.
У
наведеній типізації уроків важко знайти певну генералізуючу ознаку. У ній
відображене лише те, що вважається в цьому уроці новаторським. Усі напрацювання
вчителів-новаторів потребують детального опрацювання і узагальнення. Не
виключено, що більшість з цих уроків можна описати відповідно до існуючої
системи класифікації і дидактичних правил.
3.
У системі роботи вчителів фізики
використовуються також організаційні
форми, які не мають ознак уроків. Вони збільшують можливості вчителя для
маневру, розширення арсеналу навчальної роботи.
·
Семінари. Учні готуються за заздалегідь складеним планом,
опрацьовуючи різні літературні джерела. На занятті вони мають можливість не
тільки викласти суть того чи іншого питання, але й співставити виклад його в
різних статтях, висловити свої думки і погляди. Це сприяє розвитку
інтелектуального потенціалу учнів, формуванню вмінь і навичок роботи з
літературними джерелами.
· Конференції. Форма, схожа з семінарами, але суттєво
відмінна своєю масовістю і широтою проблеми. Конференція готується заздалегідь
за складеним вчителем планом. Одночасно ведетеся агітаційна робота,
випускаються інформаційні матеріали.
·
Практикуми.
·
Екскурсії.
·
Факультативи.
Співпадіння
назв деяких форм організації
і методів навчання свідчить про необхідність подальшого більш глибокого
вивчення цього питання.
|